De wereld van retail veranderd snel, er zijn vele ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, verpakkingen, authenticiteit en nog veel meer. Het gedrag van de consument verandert en Voncken zal als gevestigde naam in de regio sinds 1907 mee moeten met die verandering.
De uitdading was om het merkverhaal van Vonkcen (lange historie en ambachtelijk) meer bij de mensen te krijgen.
Hiervoor hebben we bijvoorbeeld gekeken naar een customer journey map. Op welke manieren kopen klanten hun brood?
De belangrijkste kernwaarden voor de bakkerij zijn: passie, authenticiteit, kwaliteit en service.
Via onderzoek en interviews met klanten, werknemers, eigenaar Frans Voncken en zijn opvolger Julien de la Haije zijn we achter ons ingrediëntenlijstje gekomen (de ontwerpeisen).
De History Box is een doos met verschillende thema's van vroeger. Belangrijke thema's voor Limburg zijn de 'Mijnen' en 'Carnaval' waarvoor we twee dozen hebben ontworpen.
Bakkerij Vonkcen bestaat al meer dan 100 jaar, vandaar de slogan 'Tijden veranderen maar ons ambacht niet'. De ambacht wilden we laten terugkomen en ook hun historie. Persoonlijke verhalen werken goed om merkverhalen te vertellen, want verhalen blijven langer hangen.
Ook wilden we het 'Voncken gevoel' bij de mensen thuis brengen en zorgen voor mond-op-mond reclame. De doos kun je meenemen naar huis waarin een persoonlijke brief zit, informatie over het thema van de doos en brood of gebak die uit die tijd of bij die tijd hoort. Bijvoorbeeld bij het thema 'Mijnen' zit een roggebrood bij omdat mijnwerkers vaak roggebrood meenamen als lunch.
Om meerdere generaties in gesprek te laten gaan over deze doos en de geschiedenis hebben we gekozen om polaroids bij de doos te stoppen die met AR tot leven kunnen worden gebracht.
Voor onze campagne van de doos hebben we een content kalender gemaakt voor social media kanalen en hebben we een opzet gemaakt hoe het uit kan komen te zien op bijvoorbeeld Instagram.